A Kanadai Nagydíj futam utáni sajtótájékoztatója

sajtó

 

A hétvégi Kanadai Nagydíjat nagy fölénnyel Sebastian Vettel nyerte meg, Fernando Alonso, és Lewis Hamilton előtt. Izgalmas futama inkább a dobogó két alsóbb helyezettjének volt, Vettel senkitől nem zavartatva vezetett. Azért hibázott párszor, de ezek nem veszélyeztették győzelmét. A vasárnapi futam után a legjobb három pilótát faggatták az újságírók.

 

Gratulálok Sebastian, ha nem is lélegezhetsz fel teljesen, de azért nagyon boldog lehetsz, mert végre nyertetek itt a Red Bull Racing csapattal. De azért voltak pillanatok, amikor majdnem elérted a falat vagy kiszélesítetted a kanyart. Mi történt ezekben a pillanatokban?

Sebastian Vettel: Nyilvánvalóan túlságosan keményen nyomtam az elején, hogy elszakadhassak, és igen úgy gondolom, Kanadában itt-ott közel megyünk a falakhoz, néha kicsit közelebb, mint akartunk volna, de szerencsére nem történt komoly baj. Csak próbáltam annyira elhúzni a többiektől, amennyire csak tudtam. Úgy éreztem jobb volt az autó sebessége a verseny elején, és nehéz előre látni mi fog történni körökkel később, amikor lecseréled a gumikat, vagy mi lesz a sorrend, – meddig tudunk elmenni egy szett abronccsal. Nem voltunk biztosak benne, hogy egy vagy két kiállás az ideális. Ezek közül semmit nem tudtunk, ezért akartam minél jobb köröket futni és ezzel időt nyerni, ez az oka annak, hogy az elején olyan keményem nyomtam. Az első kiállás után hamar egyértelművé vált, hogy nagy az előnyünk és kontrollálni tudjuk a versenyt. Azért például a forgalom nehezítette a dolgokat, de úgy gondolom jó autónk volt és végig megvolt a megfelelő sebesség, hogy reagálhassunk, ha kell. A végén nem sikerült bevennem az egyes kanyart. Azt hiszem megmenthettem volna a helyzetet, vagy megfoghattam volna az autót, de nem akartam megkockáztatni egy megpördülést. Ezért úgy döntöttem levágom a kanyart és visszavettem a tempóból. Nyilvánvalóan forgalomban voltam, egy lekörözött autót hagytam elmenni, hogy biztonságosan térhessek vissza a pályára, ami sok időmbe került. De igazából csak kicsit későn akartam az első kanyarban hűteni a fékeket.

 

Gratulálok Fernando, volt néhány bámulatos csatád, de eltartott egy ideig, amíg el tudtál menni Lewis mellett. Csak a hajtűkanyarnál levő kigyorsítás miatt volt? Még DRS-sel is elég sokáig tartott.

Fernando Alonso: Úgy gondolom a sebességkülönbség nagyon-nagyon kicsit volt. A többi előzés során talán kicsivel gyorsabb voltam, mint azok, akiket el akartam kapni. Lewis-zal nagyon hasonló volt a sebességünk és volt néhány pillanat, amikor kijöttünk a nyolcas kanyarból és figyelni kellet, hogy ki van a DRS-s zónában, aztán a tízes kanyarban a sikánnál is ugyanez volt a helyzet, úgyhogy volt néhány támadás. De jók voltak ezek a csaták, mert érzed, hogy versenyben vagy. Lehet, hogy te nyersz, lehet, hogy ő, de ez az igazi versenyzés. Jó Monaco után megint ezt látni. Kicsit más.

 

Lewis, megint a dobogón vagy Kanadában. Azt gondoltunk, hogy megpróbálsz visszatámadni, amikor Fernando elment melletted. Lehetségesnek tartottad ezt?

Lewis Hamilton: Egyértelműen nem volt lehetséges, mert nem tudtam olyan közel kerülni hozzá. Sokkal gyorsabb volt nálam, nehéz volt magam mögött tartani. Minden tőlem telhetőt megtettem. Egyszer közel kerültem hozzá, de ez nem volt elég, túl gyors volt hozzám képest. De tudod, ez is egy jó eredmény tőlünk, mert ezek a srácok sokkal gyorsabbak voltak.

 

Lewis, néhány napja a fékekről beszéltél nekünk. Milyenek voltak a versenyen, talán most voltak a legjobbak idén?

LH: Nem, nem igazán. Átlagosak voltak, hasonlóak, mint a többi versenyen. Még mindig fejleszteni kell őket, mert ez volt, ahol Fernando igazán el tudott kapni minket.

 

Fernando, mennyit ártott a tegnapi időmérő edzés, hiszen a hatodik helyről a másodikra feljönni nagyszerű eredménynek számít. Mint gondolsz, tudtál volna jobb lenni, ha mondjuk, az első két sorból indulsz?

FA: Nem igazán tudom. Azt hiszem, ezt sohasem tudhatod. Az időmérő az időmérő, és jobb az első helyről indulni, de úgy emlékeszem az utolsó pole pozíciónk 2010 szeptemberében volt száraz körülmények között, szóval elmondható, hogy nem ez a csapat erőssége. Vasárnap általában jobb a tempónk, aminek örülünk, mert a pontokat vasárnap osztják, de néhány versenyre igaz, hogy ha túl hátulról rajtolsz, akkor nehéz javítani, de legközelebb megpróbálunk jobbak lenni.

 

Sebastian, fölényesen nyertél ma. Három versenyen győztél a hétből a szezon eddigi részében; vezetitek az egyéni és a csapatok tabelláját is, ennek ellenére ti kritizáljátok legjobban az abroncsokat. Azon gondolkodtam, ha átvizsgáltátok volna a gumi lehetőségeit, ez teljesítményt adott volna nektek, és még erősebb lehetnél.

SV: Nos, azt hiszem ez eléggé egyszerű. A kritika az nem a teljesítményünkön alapult. Szerintem az alapja a biztonság volt, és biztos vagyok benne, ha megkérdezel más pilótákat, akik talán nem voltak ilyen hangosak, akkor ők talán azt gondolják, ezen a gumin előnyük van. De volt pár alkalom idén, amikor az abroncsokról lejött a legfelső réteg, nem igazán tudni miért, talán a törmelékek miatt, mert mindig van valamennyi a pályán. Azt gondolom, nem lehet minden pálya tiszta, ahova megyünk, ezért ennek kellene lennie a kritériumnak. Mindig, amikor az egyensúlyra vagy a gumikra és a viselkedésükre panaszkodtam, voltak, akik jobb munkát végeztek, mint mi, és mindig azt mondom, először el kell jutnunk az ő szintjükre, hogy panaszkodhassunk a teljesítményre. De természetesen, amikor mondasz valamit, napaság az a divat, hogy kiragadod ami neked tetszik, ahelyett, hogy a teljes választ publikálnád.

 

Sebastian, mi történt az 52. körben? Elmondanád még egyszer, mert nem igazán értettem?

SV: Ahogy mondtam, kicsit késve fékeztem az első kanyarban, és elvesztettem az autó hátulja felett az uralmat egy pillanatra. Lehet, hogy pályán tudtam volna maradni, de nem voltam benne biztos. Elég rizikós volt a dolog, mert a mögötted lévők könnyen utolérhetnek, és nem akartam megpördülni, ezért inkább biztosra mentem és levágtam a kanyart. Négy vagy öt másodpercet vesztettem ezzel egy normál köridőhöz képest, ez még úgy gondolom kibírható. Egyszerűen úgy tűnt, hogy ez a biztonságosabb lépés; elkerülni a megpördülést. Kicsit gyorsabb voltam a kelleténél. Néha történnek ilyenek. Szerencsére nem volt fal a közelben, úgyhogy mázlim volt.

 

Fernando, Monte Carlóban arról beszélgettünk, hogy mennyire magabiztosan várod a montreali futamot, azt mondtad nekem „a dobogón fogok állni”. Először is gratulálok neked, másodszor pedig szeretném, ha mondanál valamit az olaszoknak, mert nagyon sok az olasz itt, Montrealban.

FA: Monacóban különböző okok miatt nem voltunk versenyképesek. Számos tekintetben még most szombaton sem voltunk azok, talán a körülmények miatt, ezért erre a területre jobban kell összpontosítanunk, mint a többieknek. Bizonyos feltételek mellett nem vagyunk olyan gyorsak és ezen dolgoznunk kell. A Montrealban élő olaszok azt hiszem mindig is támogatták a Ferrarit, élvezik a forma-1-et. A hangulat ezen a versenyen mindig nagyon-nagyon különleges, nem csak a pályán, hanem már akkor, amikor megérkezel a repülőtérre, láthatod a sok lelkes embert. Bekapcsolod a tévét és azt látod benne, amint arról beszélgetnek milyen lesz az időjárás a nagydíjon. Beszélgetnek az időmérőről, a szabadedzésekről a boltokban, az utcák tele vannak zászlóval, Ferrari zászlókkal stb. Ezért nagyon jó itt versenyezni. Nem tudtuk ma ezt győzelemmel meghálálni, de remek műsort adtunk nekik, és remélhetőleg lesz még pár győzelmünk idén, amit a tévében láthatnak.

 

Fernando, aggódsz a sebességed miatt a Brit Nagydíj időmérő edzésén, mert ott általában hideg van; gondolod, hogy minden rendben lesz Silverstone-ban?

FA: Hiszek benne, igen. Úgy vélem az másfajta pálya, teljesen más aszfalt, sokkal nagyobb nyomás alá helyezi a gumikat: Silverstone és Nürburgring nehezebb gumikezelés szempontjából, mint Monaco és Kanada, ahol elég egy vagy két kiállás. Silverstone szerintem más lesz. Tudjuk, hogy a hőmérséklet nem segített nekünk, de nem szólhatunk egy szót sem, mert vannak, akik nagyon gyorsak voltak ilyen körülmények között, ezért fejlődnünk kell. Van néhány ötletünk, és remélhetőleg Angliára előre tudunk lépni e kérdésben.

 

Sebastian, a kockás zászló után nagyon elégedettnek tűntél, hogy végre nyertél Montrealban. Fontos volt ez neked és a csapatnak?

SV: Igen, úgy gondolom ez fontos volt nekünk, de nem azért… Nem voltam elkeseredve, hogy még nem nyertem itt. Úgy gondolom a múltban voltak erős eredményeink és nem szégyenkezve jöttem ide azért, mert még nem nyertem. Nem keltem fel reggel kétségbeesetten, és nem gondoltam magamban, hogy „nyernem kell, nyernem kell”. De elégedett vagyok most, mert ez egy remek versenyhelyszín. Azt hiszem Lewis olyan kiváltságos, hogy háromszor is nyerhetett itt, és a hangulat – ahogy Fernando mondta – az egész városban fantasztikus, mindenki imádja a forma-1-et. Sok szurkolónk van. Úgy gondolom jó, hogy ma sütött a nap, tegnap rosszabb idő volt, de akkor is sokan kinn voltak a lelátókon, és fantasztikus volt a légkör ma is. Szerintem ez a verseny 100%-ban a naptárba való, mert minden pilóta szeret itt versenyezni a megtelt lelátók előtt, a sok lelkes ember előtt; az egész város életre kel a nagydíj idejére. Hasonló a melbourne-i futamhoz, ami szintén nem épített pálya, az is a város közepén van; azt hiszem, ezért is élvezzük. Nagyon boldogok vagyunk ma.

 

Fernando, mikor lesz a helyzet elkeserítő? Seb úgy tűnik minden versenyen pontokat fog szerezni és te egyre messzebb és messzebb kerülsz tőle. Mikortól kell elkezdened futamokat nyerni?

FA: Most azt hiszem 80 vagy 85 pont a hátrányunk. Nagyon kritikus lesz a helyzet a következő három versenyen. A múltban – már említettem ezt Ausztráliában vagy Malajziában – az elmúlt hat vagy nyolc évben voltak, akik több mint 30 pontos hátrányból tudtak nyerni, a régi pontversenyben, ami három verseny, vagyis ma 75 vagy 80 pont. Ezért reméljük, még behozhatjuk ezt a hátrányt.

 

Lewis a Mercedes a 70-ből 63 körön keresztül, őrizte a második helyet, aztán a maradék 7 körben elvesztetted. Volt valami, ami miatt ez megtörtént, ennyire kevéssel a vége előtt?

LH: Azt tippelem, hogy a tapadás miatt, vagyis annak hiánya miatt. Az autó remek volt, de ezek a srácok itt előttünk, még jobbak voltak. De általánosságban ez jó eredmény. Az alacsonyabb sebességű részeken egy kis tapadást vesztettem… talán a sikánokban. Fernando pedig pont ezeken a helyeken tűnt gyorsabbnak.

 

Sebastian, mennyire fontos a mai győzelem, és emellett, mennyire fontos az a hét pont, amivel nagyobb lett az előnyöd a pontversenyben? Mennyit számít ez, azokon a kritikus versenyek, amiket Fernando említett?

SV: Ha lehetek őszinte, most csak az érdekel, hogy nyertem. Nyilván nem kell zseninek lenned, hogy tudd, ha te vagy elől, akkor mindenkinél több pontot szerzel. De ahogy Fernando is mondta, a bajnokság még hosszú, és tavaly más helyzetben voltam, képes voltam felzárkózni a végén. Erős versenyeim voltak, Fernando pedig itt-ott szerencsétlen volt ezért le tudtuk győzni őt, képesek voltunk feljönni, de ez még tíz versenyre volt, ahhoz képes, ahol idén vagyunk, ezért úgy gondolom, még bármi megtörténhet a bajnokság jelenlegi állásában. Örülök, hogy az élen állok, a versenyekre fogok koncentrálni, próbálok nyerni, és a többit majd később meglátjuk, ha még akkor is ilyen jó helyzetben leszünk. De úgy gondolom, elég sokan vagytok, hogy emlékeztessetek minket, ha még sem leszünk jó helyen.

 

Lewis, az elmúlt két futam nem volt túl megterhelő a gumiknak. Úgy tűnik a Mercedes előrelépést ért el a gumikezelésben, amiben a leggyengébbek voltatok. Meg tudod magyarázni az autón végzett fejlesztéseket, amik ezt az előrelépést eredményezték?

LH: Azt gondolom, még a munka közepén tartunk. Még semmit nem hoztunk helyre, nincs még olyan messze a barcelonai verseny, ahol nagy gondok voltak. Szerintem, csak volt két olyan pálya, ahol nem voltak gyors kanyarok, így nem volt igazán problémánk. Kidolgoztunk pár technikát, hogyan tudunk jobban vigyázni a gumikra, fékek hűtése és hasonlók dolgokat fejlesztettünk, amik segítségünkre voltak.

Sophie