Álomfizetés és egy átalakult csapat várja Neweyt a Ferrarinál

Régóta nyílt titok, hogy a Ferrari Adrian Neweyt ajánlatokkal bombázza, de idáig nem sikerült a Scuderiához csábítani. Az átigazolás hiányának két oka volt, az egyik az, hogy Newey nem akar Maranellóba költözni – de vélhetően ez a kisebbik probléma, a másik ok pedig a Ferrari szerkezeti struktúrájában keresendő.

newey

A csapatnál a Todt-Brawn-Schumacher trió idején hosszú évek kemény munkájának eredményeként kialakult egy szisztéma, mellyel gyakorlatilag a semmiből világbajnok istállót faragtak. Ebben az érában öt egyéni és hat konstruktőri címet szereztek, ami elképesztő teljesítmény. A rendszer kiválóan működött egészen 2005-ig, ebben az évben és a következőben is a Renault jobb munkát végzett. 2006 végén a hármas felbomlott, Schumacher és Brawn is elhagyta a csapatot, Todt még ráhúzott egy évet, és a McLaren pilóták belviszálya miatt, gyakorlatilag az ölükbe hullott egy újabb világbajnoki cím.

Ezt a győzelmet a csapat úgy dekódolta, hogy minden mehet tovább a korábbi struktúra szerint, hisz még most is működőképes. Utólag már belátható, ez egy rossz döntés volt, amit az is nehezített, hogy a következő években háromszor is közel kerültek a világbajnoki címhez. 2008-ban Massa csupán egy ponttal maradt le, Alonso 2010-ben és 2012-ben is minimális különbséggel lett második. Egyik alkalommal sem a pilótákon múlt, mindketten kiváló formában vezettek és sokat hozzátettek az autó teljesítményéhez.

A mezőnyből számos istálló ilyen eredményeknek is örülne, de ha fordítunk egyet a történeten, és abból a szempontból vizsgáljuk, mi történik, ha a kulcsfontosságú időpontokban jó döntések születnek, akkor ma nem beszélhetnénk Sebstian Vettel és a Red Bull elképesztő sikereiről.

Newey felismerte, hogy temérdek szabályváltoztatás miatt a Ferrari világbajnoki esélyeinek legfőbb gátja saját maga, hisz a túlzott belső szabályozással, mellyel a rendszer működik, megfojtja saját mérnökeit és gátat vet a kreativitásnak.

Inkább egy sokkal lazább istállót választott 2006-ban, ahol kibontakozhat és saját meggyőződése szerint állíthatja össze szakembergárdáját. A Ferrarinál ez elképzelhetetlen lett volna egészen mostanáig, Luca di Montezemolo meghozta a szükséges döntést, és Domenicali menesztésével lehetőséget biztosított a korábbi lomha munkamódszerek átszervezésére.

matti

A Ferrari vezér Marco Mattiaccit nevezte ki csapatvezetőnek, amivel nemcsak a rajongókat, hanem az egész szakmát meglepte, mert ezzel egy kívülálló került a legendás csapat élére. A választás meglepő volt, viszont zseniális. Nem egy kipróbált, Boxutca-fenegyereket ültetett a csapatvezetői székbe, hanem az F1 szempontjából teljesen szűz, viszont egy szervezet kialakításában vérprofi szakembert, és a Ferrarinak most erre van szüksége.

Az olasz üzletember sikeres karriert tudhat maga mögött, a Ferrari családon belül dolgozott Ázsiában, Dél – és Észak Amerikában, legnagyobb eredménye épp az Amerikai Egyesült Államokhoz kötődik, ahol rövid időn belül 20 százalékkal tudta növelni az értékesítési volument.

Kollégái szerint Mattiacci rendkívül intelligens, és tökéletesen átlátja, mi kell ahhoz, hogy egy szervezet a maximumon működjön. A már emlegetett Trió idején a Ferrari-henger attól gyűrt be mindent maga alá, hogy Todt keményen kézben tartotta a dolgokat, és amikor átvette az istállót, tökéletesen tisztán látta kit kell alkalmazni, és kit kell elküldeni a csapattól. Domenicali ezt nem jól ismerte fel, bűnbakokat keresett a kudarcokért, és a korábbi erős szakember gárdát, szétverte, ahelyett, hogy a feladatok, a munkamódszerek átszervezésével vérfrissítést hajtott volna végre. Először Luca Baldisserritól váltak meg, ő volt Schumacher egykori versenymérnöke, majd a 2010-es stratégiai fiaskó után Chris Dyert is menesztették (holott egy egész stratégiai csapat hozta meg a döntést). Őt az aerodinamikai részleg vezetője John Iley követte, majd elküldte a technikai igazgatót, Aldo Costát, aki jelenleg az idei Mercedes főtervezőjeként köszöni jól van, úszik a sikerben.

Mattiacci kiküszöbölheti ezt a csorbát, és minden felhatalmazást megkapott, hogy a Ferrariból ismét egy gyilkoló gépet varázsoljon. Ennek egyik leglátványosabb eleme lehet Adrian Newey szerződtetése, akinek a német AMS szerint magasabb fizetést ajánlottak, mint a sztárfocista Lionel Messinek. Newey évente 23 millió eurót tehetne zsebre, amitől vélhetően a honvágya is elmúlna, de az ő szemszögéből nézve talán ennél is fontosabb a Ferrari régóta várt belső átalakítása.

Juhász Dániel

fotók: Red Bull F1, Ferrari F1