Domenicali: ha valakinek kell az állásom, harcoljon érte

stefano

A Ferrari tavaly év végen nagyon nagy lendülettel vetette bele magát a 2014-es autó fejlesztésébe, hogy idén tényleg komoly esélyesei legyenek a világbajnokság megnyerésére. Két szuper pilótájuk van, hiszen Fernando Alonso mellé leszerződtették Kimi Räikkönent is, hogy még több esélyük legyen összetettben legyőzni a többi istállót. De az első két verseny után még dobogóra sem tudtak állni, és az F14 nem tűnik igazán gyorsnak. Ezért a Ferrarinak ismét hátulról kell előretörnie, ami koránt sem lehetetlen. Stefano Domenicali a csapat vezetője nyilatkozott a Forma-1 hivatalos holnapjának szezonkezdetről, pilótákról és fejlesztésekről.

Stefano azt mondta, nem fogja játszani a “hibáztassunk valakit” játékot, de valami megint nincs rendben. 2014 is egy újabb nehéz év lesz?

Stefano Domenicali: A kezdetektől fogva tudtuk, hogy a szabályváltozások miatt jelentősen megváltozik körülöttünk minden. Amikor hozzáláttunk a 2014-es autó tervezéséhez tudtuk, hogy nem csak a motorokon fog múlni a győzelem – ahol szerintem elég erősek vagyunk –, hanem az egész rendszernek jól kell működnie. Azt is tudtuk, hogy más motor gyártók előnyben lesznek, mert használják már ezt a technológiát az utcai autókban, vagyis tisztában voltak vele, mire számítsanak. De tudjuk, mely területeken kell javulnunk, néhány helyen még gyengék vagyunk.

Például?

SD: Legfőképpen az aerodinamikával állunk hadilábon. Már elég korán láttuk, hogy nem fogjuk tudni kihozni a maximumot a kipufogó nyílásból, de biztosan tudom, hogy jó fele haladunk. Csak idő kérdése, de azért óvatosan kell bánni a következtetések levonásával. Annyi biztos, hogy jelenleg a Mercedes a leggyorsabb és ez a mi célunk is. Ne feledjék, még csak két verseny telt el, nem szabad elhamarkodottan ítélni. Emlékeznek még? Az első teszt után sokan azt mondták a Red Bullnak befellegzett. Szóval jobb, ha nyugodtak maradunk.

Azt mondta azonosították azokat a területeket az idei autón, ahol javulniuk kell, megnevezné ezeket?

SD: Gyakorlatilag bárhol lehet javulni. Nem egy probléma megoldásán dolgozunk, hanem az egész teljesítményt szeretnénk javítani. Azon kell dolgoznunk, hogy egy hatékonyabb autónk legyen; jobb motorra lesz szükség; jobban ki kell használnunk az egyensúlyt az elektronikus egység és a hagyományos motor között. Szóval mindenhol!

Vagyis szükség lenne egy új autóra?

SD: Nem, nem, dehogyis. Ez kicsit extrém megoldás lenne. Nem hiszem.

Meg tudná becsülni, mennyibe került a Ferrarinak, hogy megépítse az új energiaforrást?

SD: Sokba.  Új technológiákba kellett befektetnünk, amink egyáltalán nem volt. Ez nagy összegeket emésztett fel. Biztos vagyok benne, hogy egyes technológiák a jövőben nagy hasznára lesznek a GT-s kollégáinknak, mivel időről-időre vesznek át elemeket a Forma-1-ből. Már a múltban is fejlett technológiának számított a sportág olyan vívmányokkal, mint a kipörgésgátló vagy az automata sebváltó. Az elején senki nem gondolt arra, hogy lehetséges átvinni ezeket a cég másik oldalára, és ott is használni, de mégis megtörtént.

Ha megnézzük a két másik motorgyártót a Mercedest és a Renault, látható, hogy hatalmas autógyárak állnak mögöttük. Hozzájuk képest a Ferrari csak egy butik. Ez megnehezítette a dolgokat?

SD: Nyílván nem volt könnyű nekünk, de tudtuk is, hogy nem lesz az. Ebben rejlik a kihívás szépsége. Harcolnunk kell azért, hogy folytathassuk.

Akkor mostantól adjunk a Ferrarinak 10 méter előny a rajtrácson, hogy ellensúlyozzuk az előbb említett nehézségeket?

SD: Vicces elgondolás, de mi szeretjük a kihívásokat – ez mindig a Ferrari természetének és örökségének a része volt.

Sokan azt állítják, hogy az idei turbómotorok hangjával elveszett a Forma-1 félreismerhetetlen hangja. A Ferrarinak is megvan a maga egyedi hangja; Ön ki tudta választani a Ferrarit az összes autó közül, csak a hangja alapján. Azzal, hogy ez a jellegzetesség megszűnt, néhányan azt mondhatják, hogy a Ferrari DNS egy kis része veszett el. Ez nem zavarja Önt?

ST: Az idei év nyilvánvalóan más, mint a többi, efelől senkinek nincs kétsége. De óvatosan kell ítélkeznünk. Gyorsan változik a világ, ahogy a figyelem is, amely a hang értékére irányul. Mi talán még mindig úgy véljük, hogy az erős vibráció fontos, de a következő generáció lehet, hogy az ellenkezőjét fogja gondolni, ezért körültekintőnek kell lennünk. Akik még emlékeznek a régi idők turbóinak a hangjára – melyekben nem volt limitálva az üzemagyag kiáramlás – tudják, hogy még kisebb volt a zaj. De aztán a V12-es bevezetésével a turbók mellett, már egy kevert hangot hallhattunk.

Mennyire fog számítani az új f1-es motorok fejlesztése a Ferrari utcai autóiban? Ha elvesszük a hangot, minek akarna bárki is Ferrarit venni?

SD: Az biztos, hogy nagyon fontos a motorhang – vagy nevezhetjük a motor zenéjének is –; az adrenalinhoz hozzá tartozik, amikor egy ilyen autót vezetsz. De ismét emlékezzünk csak vissza: néhány évvel ezelőtt elképzelhetetlennek tartották, hogy KERS kerüljön az utcai autókba, és ma a LaFerrariban van ilyen fejlesztés. A változásnak és fejlődésnek ilyen a természete.

Valójában egyetlen sport sem „releváns” igazán, kivéve, hogy tömegeket szórakoztat. Miért van mégis sírás a motorsportok fontosságáért?

SD: Számunkra nyílván azért fontos, mert konstruktőrök vagyunk. Más csapatok számára, akik nem építenek autókat teljesen irreleváns a fejlesztések kérdése.

kimi

Önöké az egyetlen csapat, ahol két világbajnok ül az autóban. Hogy látja a két pilóta teljesítményét?

SD: Az egyetlen aggodalmam – vagy mondjuk inkább úgy, hogy „arra összpontosítok” mivel az „aggodalom” szónak más nyelvekben negatív értelme van –, hogy biztosan a legjobb autót adhassunk a pilótáinknak. Ez a legsürgősebb teendőnk, és nagyon gyorsnak kell lennünk. Eddig Fernando már bizonyította, hogy egyből képes gyors lenni. Kiminek még szüksége van egy kis időre, hogy megértse az autót, de már majdnem elérte ezt. Biztos vagyok benne, hogy a pilóták oldaláról semmilyen problémánk nem lesz.

A tesztek után a melbourne-i és a malajziai teljesítmény olyan volt, amelyre számítottak?

SD: A tesztek után nyilvánvaló volt, hogy a Mercedesnek előnye van. A többiekkel nagyon szoros volt a helyzet, ezért nem meglepő a két időmérőedzésen tapasztalt kis időkülönbség a versenyzők között. Ha a Mercedes továbbra is fenn tudja tartani ezt a tempófölényt, akkor nagyon nehéz lesz legyőzni őket.

Voltak változtatások Ausztrália és Malajzia között?

SD: Csak kisebbek. Semmi lényeges dolog, próbáljuk megérteni az új autó logikáját, mert még mindig van hova fejlődnünk.

Majd Barcelonában kezdődik a támadás?

SD: Ez nem támadás kérdése. Abban kell biztosnak lennünk, hogy jó irányba fejlesszük az autót, és előre lépjünk. Mert ha most azt mondom a dolgok drasztikusan meg fognak változni Barcelonára, akkor majd később megkapom Öntől, hogy „Ön azt mondta…”. A tettek a fontosak nem a szavak.

Távozása a Ferrari csapatvezetői posztjáról újra és újra előkerül. Hány nehéz évet tud még átvészelni?

SD: Nem érdekel, mit mondanak az emberek, mert nagyon sokan akarják ezt az állást. Kiváltság itt lenni, de ha vége, nem kell félteni, találok magamnak valami mást. Nem itt, majd valahol máshol. Ez nem személyes ügy. Minden irigy embernek üzenem, ha kell az állás, harcoljon érte!

stefano1

Mielőtt elfejeltem: nem lehetett nem észrevenni, milyen jól elbeszélgetett Sebastian Vettellel a maláj verseny előtt. Felmerült a neve Önöknél?

SD: Sebastian fantasztikus versenyző, négyszeres világbajnok. Ez tény. De mi a Ferrarinál elégedettek vagyunk azzal, amink van és biztos vagyok benne, hogy Sebastian is elégedett a helyzetével, hiszen úgy néz ki idén is harcba szállhat a végső győzelemért.

Sophie