Interjú a nagy győztessel, Sebastian Vettellel

vettel

Végre sikerült Vettelnek: a heppenheimi a hétvégén először tudott Németországban győzni.

A Räikönnennel való hajtóvadászat utáni sajtókonferencián a regnáló világbajnok beszélt a versenyről, a nürburgringi szurkolók támogatásáról, a Pirelli-ről és a soron következő Magyar Nagydíjról.

„Mindenképpen hatalmas megkönnyebbülés végre itthon is nyerni, nagyon boldog vagyok. Őszintén szólva az embereknek mindig vannak bizonyos elvárásai, főként, ha egy jó autót vezetsz, és évek óta ilyen szériád van. Ekkor a szurkolók még inkább elvárhatják tőled a győzelmet. A múltban már voltak nagyon jó versenyeink, amik a pódiumra röpítettek minket és már az is klassz élmény volt. De itt ma nyerni – grandiózus. Mindkét pálya Hockenheim és a Nürburgring is nagyon sokat jelent nekem. Úgy gondolom, hogy Németországban vezetni, a lehetőséget birtokolni, hogy hazai versenyen vezethetek, hatalmas privilégium. Tehát: nagy megkönnyebbülés, nagyon boldog vagyok és ez egy nagyon különleges nap.”

Folyton határon

„Azt hiszem, hogy mindazt, ami ma történt még egy ideig nem fogom tudni feldolgozni, de ma hihetetlenül büszke vagyok. A csapatnak jó stratégiája volt és a boxban is fantasztikus munkát végeztek. A pályán elég nehéz volt. Minden egyes kört megnyomtam, de ez nagyon kemény, ha tudod, hogy határon vagy, és már nem válthatsz gumit, mert különben az etapodat nem teljesíted. Ezzel egyidejűleg még le is kell embereket köröznöd és lehetőleg gyorsan átjutni a forgalmon, egyáltalán nem könnyű.

A Safety-Car nem segített nekünk. Volt egy kis tartalékunk, de a Lotusok ma hihetetlenül erős tempót mentek és mindent be kellett vetnünk.  Dicsérnem kell a Pirellit is. Az utóbbi néhány napban nagyon-nagyon jó munkát végeztek, gyorsan reagáltak a problémákra és itt már új hátsó gumikat állítottak a rendelkezésünkre. Úgy gondolom, hogy mi versenyzők mindannyian boldogultunk a gumikkal a hétvége során, és az már másodrangú dolog, hogy az az autódon jól vagy kevésbé jól működött. Az előző futam után rengeteg kritikát kaptak, de úgy néz ki, hogy erre a versenyre már kiküszöbölték a problémát és remélhetőleg a jövőben sem lesz gond.”

A hazai előny szárnyakat adott

Miben különbözik egy hazai győzelem egy normál győzelemtől?

„A levezetőkör mindent elmond, nagyon élveztem. Azt hiszem, még soha nem volt ilyen lassú az utam vissza a box-ba. Hallani az embereket ujjongani, magában a kocsiban ülve, egészen különleges volt és közeli. Az biztos, hogy a győzelem itt egészen kivételes és édes a siker íze, főként, ha nyomás alatt is képes vagy győzni. Soha nem fogom ezt elfelejteni, az egész hétvége csodás volt.”

A győzelem tehát várható volt?

„Nem, egyáltalán nem. Kívülről nem lehet látni, hogy milyen határon autózni, és hogy tulajdonképpen milyen kevés hiányzik egy nagyobb hibához, ha az ember egy kanyart éppen rosszul vesz be. Ezt kívülről nagyon nehéz megítélni. El tudom képzelni, hogy a lelátókról ez meglehetősen kontrolláltan néz ki, de nagyon kicsi dolgokról van szó. Úgy gondolom, hogy a Lotus egy hajszállal gyorsabb volt ma, de voltunk annyira jók, hogy tartani tudtuk őket.”

Milyen volt a tribünökről jövő támogatással versenyezni?

„Nagyszerű volt ennyi támogatást kapni. Azt hiszem, hogy egyedüli Németország a versenyével, amin két német versenyző is tudott nyerni. Michael nagyon jó pozícióban volt éveken keresztül és most mi is itt vagyunk. De úgy gondolom, idén ez még különlegesebb, miután Nico Monacoban és Silverstone-ban is tudott nyerni. Tehát klasszak voltak a szurkolók, különösen a hetes kanyarban, ahol második alkalommal a Nürburgringen a Red Bull sok szurkolója és vendége gyűlt össze. Egy nagy transzparenst emeltek fel a felvezető körön, egészen különleges volt. Minden másodpercet élveztem.

Kemény dió Räikönnen

Kimi már máskor is vadászott rád. Most volt közelebb, vagy tavaly Bahreinben volt szorosabb a küzdelem?

„Az egy másik verseny volt. Úgy gondolom, Bahreinben még szorosabb volt, mert ő egyenesen mögöttem volt, és nemcsak néhány körig. Mindkét versenyen a versenytempót illetően egyenrangúak voltunk. És ha az autók hasonlóan gyorsak, akkor nagyon nehéz előzni, ha elől vagy, nálad van az előny is. De biztos vagyok benne, hogy egy napon ez másképp lesz, és én is éppen annyira fogom ezt gyűlölni, mint ahogy most Kimi.”

Mit gondolsz az időjárásról? Segítette talán a győzelemhez vezető utadat?

„Először is ez a német időjárás, itt mindig ilyen az idő. Az elmúlt években mindig csak egy kis pechünk volt. (nevet) Azt hiszem, hogy ma nem segített nekünk, de valamivel izgalmasabbá tette a versenyt. Úgy gondolom, hogy inkább a Lotusoknak tett keresztbe, valószínűleg valamivel jobban bántak a gumival, mint a mezőny többi része. Ők főként az etapjuk végén voltak erősek, de ezt most mindenféle adat nélkül mondom. De végül mi nyertünk, és nagyon jó sebességünk volt, elég arra, hogy megnyerjük a futamot. Tehát nagyon elégedett vagyok, de úgy gondolom, hogy pénteken még erősebbek voltunk, mint ma.”

A csapatod azoknak az egyike volt, amelyek azt javasolták, hogy a 2012-es abroncsokhoz kellene visszatérni, amely gumik a te autódon nagyon jól működtek. Van valami összefüggés a két tény között?

„Nem gondolom. Akárhányszor beszéltem erről a témáról, csakis a biztonságra tértem ki, mert még egyszer nem történhet meg az, ami Silverstone-ban. Mi csak be akarunk ülni az autóba, a határig elmenni, és közben nem vezethetünk bizonytalanul. Úgy gondolom, hogy minden kritika erre a kérdésre vonatkozott, és ezt néha elfelejtik az emberek.”

Fernando Alonso ma elég messze volt tőled, nem igaz?

„Igen, habár egyáltalán nem tudom, hol ért célba, de őszintén szólva ez nem is olyan fontos. Ma csak a sikerünknek, a csapat sikerének örülök. Az tulajdonképpen mindegy, hogy mások hol érnek célba. Nem Fernandora vagy Kimire, hanem a saját futamára figyel az ember. Talán a leintést követő pillanatokban tudja ezt az ember átlátni egy kissé.”

Mennyire vagy bizakodó a következő versenyre nézve?

„Úgy gondolom, hogy Magyarországon is jó versenyünk lehet.  Egyszer már egészen közel voltam a győzelemhez, de egy kis balszerencse történt a Safety Car fázis alatt, így pedig csak a harmadik hely jött össze. Azt hiszem, ez 2010-ben volt. Mindenesetre ismét megpróbálunk egészen elöl végezni.”

Selyem Erika