Kimi Räikkönen egy pontszerző gépezet

kimi

A Lotus elmúlt két futama nem alakult túl jól. Kimi Räikkönen a világbajnokság második helyezettje volt a Monacói Nagydíj előtt, mindössze 3 ponttal lemaradva Sebastian Vettel mögött. De a Monacói és a Kanadai Nagydíjon csak 3 pontot szerzett, ezzel most a bajnokság harmadik helyén áll 44 ponttal lemaradva az éllovas mögött. Romain Grosjean pedig monacói botlásával a kanadai futamát is elrontotta, ezért egyik versenyen sem szerzett pontot. Így a csapat a konstruktőrök versenyében is visszacsúszott. A csapat állítja, hogy ezek csak egyszeri esetek voltak – Monacóban nem volt szerencséjük, Montrealban pedig a tempójuk nem volt megfelelő, de a többi pályán ilyen már nem lesz, és a többi csapatnak is lesz majd balszerencséje. Bíznak az autóban, és egy jó silverstone-i hétvégében. Az biztos, hogy a legnagyobb fejlesztési csomaggal érkeznek meg a szigetországba.

 

Kimi Räikkönen:

 

A bajnoki esélyeid jelentősen megváltoztak az elmúlt két verseny alatt; nagy problémát jelent ez?

 

Nyilvánvalóan, nem mentek túl jól a dolgok, és nem ilyen eredményt akartunk. Az elmúlt néhány verseny sokkal inkább a túlélésről szólt, nem a támadásról, és ez nem olyan dolog, amit bárki is akarna. De Monaco és Montreal utcai pályák, sokban különböznek a többi helytől, ahova ellátogatunk, pedig elég nagy a változatosság. Ezen a két pályán sohasem tudhatod, hogyan fogsz teljesíteni, de most már tudatában vagyunk, és legalább szereztünk néhány pontot.

 

Visszatérni a rendes épített pályákra jót jelent?

 

Silverstone egy normális pálya és eddig rendben voltunk minden ilyen jellegű pályán. Nincs oka arra, miért ne térhetnénk vissza abba a pozícióba, ahol kellene lennünk ezzel a csomaggal. Csak türelmesnek kell lennünk, a maximumot kell nyújtanunk az egész hétvége folyamán és lépésről lépésre kell elkapnunk az élen állókat.

 

Mennyire kihívást jelentő a silverstone-i aszfaltcsík?

 

Silverstone tele van gyors kanyarokkal és nagy leszorítóerő kell hozzá. Az egyik leggyorsabb pálya a naptárban; nagy kihívást jelentenek ezek a kanyarok, és nagyon jó móka itt vezetni. Remélhetőleg az új elemek az autón segítségünkre lesznek; különösen a gyorsabb kanyarokban. Ha ez a helyzet, akkor jó hétvégénk lehet.

 

Mindig szeretted Silverstone-t?

 

Igen, mindig olyan nagyszerű érzés Silverstone-ba menni. Jó hely a versenyzésre, és remek versenyeim voltak itt már a karrierem kezdete óta. Nagy múltam van itt. Ezen a helyen kezdődött el a nemzetközi pályafutásom a Forma-Renault sorozatban 1999-ben és 2000-ben. Azóta mindig élveztem a silverstone-i versenyeket. Nem tudom miért: van valamiféle nosztalgikus érzés bennem, minden alkalommal, amikor oda megyünk.

 

2007-ben nyertél Angliában és összesen ötször álltál dobogón. Milyen érzés, amikor minden stimmel?

 

Amikor nyersz Silverstone-ban akkor az nagyon jó érzés. Mindent tökéletesen kell csinálnod. Nyertem Nagy-Britanniában már a forma-Renualt-ban is és 2007-ben a Ferrarival a forma-1-ben is. Fantasztikus lenne újra nyerni, főleg mert a gyár az út végén van. Biztos vagyok benne, hogy nagy ünnepséget rendeznénk.

 

Mi a helyzet a brit nyárral?

 

Silverstone mindig szeles. Gyakran esik is, ahogyan láthattuk tavaly az időmérőn. A körülmények nagyon gyorsan változnak, ami nehezebbé teszi a helyes beállítások megtalálását. Természetesen, ha elől vagy az a legjobb, ha stabilak a feltételek a versenyzéshez, de ez igazán nem zavar engem. Az időjárás is része annak, hogy ilyen jó Angliában versenyezni. Élvezni fogom a hétvégét akármilyen lesz is az idő.

 

Milyen érzései vannak a csapatnak?

 

A csapat mindent megtett azért, hogy igazán versenyképes autónk legyen a hazai versenyünkön. Silverstone van a legközelebb a gyárhoz ezért remélem egy jó eredménynek örülhetünk a csapattagokkal és a családjukkal, akik egész évben támogatnak minket.

romain

Romain Grosjean:

 

Mennyire szereted Silverstone-t?

 

Ez egy fantasztikus pálya sok nagy sebességű kanyarral, ami jól illik az E21-hez, főleg a fejlesztési csomaggal, amivel készülünk. Ez a csapat hazai versenye, és nekem is, ezért biztosak vagyunk benne, hogy sok támogatást kapunk. Megnyertem 2011-ben a GP2-es brit futamot, így azt mondhatom, hogy meglehetősen szeretem a pályát! Az első forma-1-es silverstone-i bemutatkozásom alkalmával is pontokat szereztem, ezért folytatni akarom ezt a sorozatot.

 

Miért tartja olyan sok pilóta az egyik kedvencének a pályát?

 

Silverstone kihívást jelent, de jó értelemben. Ez az egyik leggyorsabb pálya az évben, olyan legendás kanyarokkal, mint a Magotts, a Becketts, és a Chapel. Különleges érzés ezeken átmenni, és alig várom, hogy újra átélhessem ezt. Ez a nagydíj a csapat számára is egyedi, hiszen a gyár nagyon közel van a pályához. Mindig jó dolog látni nemcsak a csapatot, de a sok embert is a gyárból, akik kilátogatnak, hogy megnézzenek minket versenyzés közben. Ez egyfajta köszönet nekik, amiért kint lehetünk a pályán. Ez az ő kemény munkájuk eredménye is, nagyszerű munkát végeznek, és mindig keményen dolgoznak. Meg fogom látogatni őket a verseny után és remélhetőleg viszek magammal egy kis trófeát is, amit meg tudok mutatni nekik.

 

Mitől nehéz egy silverstone-i hétvége?

 

Tavaly a hétvége folyamon párszor nedvesek voltak a körülmények, de a helyieknek ez nem meglepetés! Most már én is elég közel lakom a pályához, és az a tapasztalatom, miközben gyakran látogatok Estone-ba, hogy az idő nagyon hamar tud megváltozni. Egy angol nyári nap csodálatos, de néha nagyon sokáig kell keresned, hogy találj egyet.

 

Tehettetek volna többet is Kanadában?

 

Erről nem sokat tudok mondani. A második szett gumi nem igazán működött Montrealban, és ha nem tudod munkára fogni őket, akkor nehéz versenyre számíthatsz. Jó stratégiánk volt és a verseny első részében jó is ment minden. Miután sikerült a közepes abroncsokat üzemi hőmérsékletre melegíteni, képes voltam néhány szép előzést bemutatni. Ez azt jelenthette volna, hogy a pontokért harcolhatok, ami nem lett volna rossz, ha megnézzük, hogy a mezőny hátuljáról indultam. De amint átváltottunk a szuperlágyakra minden elromlott. A szett, amit használtunk egyáltalán nem működött, és nagyjából tíz kör után elkoptak; ez nagy meglepetés volt. Ezek után választhattunk, hogy vesztes csatát vívunk a rossz gumikkal vagy lecseréljük őket – végül a közepes mellett döntöttünk – és meglátjuk mit érhetünk el, ha végig úgy nyomjuk, mintha az időmérőn lennénk. De mégsem tudtuk az utolsó szettet megfelelően munkára bírni, ezért nyomasztó véget ért a versenyem.

 

A következő öt futam Európában lesz, jelent ez valami különbséget?

 

Nem kell szenvedned az időeltolódás miatt, és jókat tudsz aludni éjszaka, ami jó dolog! A verseny megbeszélések is rövidebbek, mert nem vesztesz időt az utazgatással vagy azzal, hogy megszokj egy másik időzónát. A következő versenyeken nagyszerű helyekre látogatunk el, ahol nagyon sokat tudnak a rajongók a sportról és nagyon lelkesek is. Reméljük, hogy remek műsorral szolgálhatunk nekik, és a Lotus F1 Teammel az első helyekért csatázhatunk.

 

 

Eric Boullier a Lotus csapatfőnöke:

 

Mit tud nekünk mondani a csapat tulajdonosairól?

 

Ezen a héten kaptunk pár nagyon jó hírt, ami egy újabb fejlesztési lépés a Genii Capitaltól. A csapat 35%-át megvásárolta az Infiniti Racing Partners, egy olyan szervezet, ami elkötelezett a csapat céljai iránt, és támogatja a Genii Capitals elképzeléseit a csapat jövőjéről. A csapat napi feladatai itt Estone-ban ezzel nem változnak meg, de egy ilyen lehetőséggel hozzáférhetünk az Infiniti Racing globális partnereinek hálózatához, ami fontos lehet, hogy komoly támogatókat szerezzünk. Az, hogy befektetők részesedést vásárolnak egy csapatból gyakori a forma-1-ben és más sportokban is, és a Genii sokáig beszélt különböző potenciális partnerekkel, mert biztosra akartak menni, hogy a legjobbat választják. Boldogok vagyunk, hogy ilyen erős befektetőt sikerült találni, aki segíthet alátámasztani a csapat pozícióját és lehetővé teszi, hogy még előrébb léphessünk.

 

Montreal a második olyan verseny volt egy huzamban, ami nem a várakozásoknak megfelelően alakult; a csapat kezd visszaesni?

 

Természetesen nem. Monacóban egyértelmű volt, hogy megvan a sebesség és az erő egy jó eredményhez. Montreal viszont egy egészen másik történet, egy nehéz hétvége volt számunkra, de megbirkóztunk vele. Kanadában kicsit szenvedtünk, de rájöttünk mi volt ennek az oka. Tanultunk néhány fontos dolgot és túltettük magunkat Kanadán. Most Silverstone felé vesszük az irányt, ahol eltökélt stratégiánk van azért, hogy újra dobogós helyekért harcolhassunk.

 

Tud a csapat nyomást gyakorolni az élen állókra?

Igen, és nem fogjuk hagyni, hogy két rossz hétvége megállítson minket. Van egy nagyon versenyképes csomagunk Silverstone-ra – számos új alkatrész, ami segíthet növelni a teljesítményünket – és számos fejlesztéssel készülünk az évad további részére is.

 

Mit gondol a legutóbbi gumiválasztásokról?

 

Megbízunk a Pirelli ítéletében ebben a kérdésben, hiszen náluk van minden adat, amit kielemezve és meghallgatva a csapatok véleményét döntést tudnak hozni; néhány csapat azt szeretné, ha megváltoznának a keverékek, míg mások nem akarnak semmiféle változtatást. A következő három versenyen majd meglátjuk, mi történik; ez fogja befolyásolni a jövőbeli gumiválasztásokat.

 

Hogyan értékelné a két pilóta teljesítményét Kanadában?

 

Kimi remek munkát végzett, főleg ha figyelembe vesszük, hogy fékproblémákkal küzdött, és még így is sikerült pontot szereznie. Bosszantó számára, de számunkra is, hogy sok ponttól esett el már másodszor egymás után, de minden adott számunkra, hogy megfordítsuk a helyzetet Silverstone-ban. Az elmúlt három versenyből kettőben Romain nem tudta megmutatni teljesítményét. Spanyolországban számításaink szerint dobogón kellett volna állnia, ha nem jön közbe az alkatrész meghibásodása, ami miatt fel kellett adnia a versenyt. Montrealban pedig mi rontottuk el a versenyét azzal, hogy megváltoztattuk a boxstratégiát. Ha megmaradtunk volna az egy kiálláson, Romain pontokat tudott volna szerezni.

 

Mivel magyarázza, hogy Kimi folyamatosan pontszerző helyekre hozza be az autót?

 

Kimi egy pontszerző gépezet, és jó lesz látni, ha felállít egy új rekordot, még akkor is, ha ő azt mondja, ilyen dolgokkal nem törődik. Mióta visszatért velünk ő a legmegbízhatóbb pilóta a rajtrácson, és ez válasz azoknak, akik kételkedtek forma-1-es visszatérésében. Balszerencsés volt az elmúlt két versenyen, de biztos vagyok benne, hogy azoknak a pilótáknak is lesz rossz szerencséjük, akik ellen versenyzünk.

 

Alan Permane, a Lotus pályán végzett munkájáért felelős igazgató:

 

Montreal nem olyan hétvége volt, amilyet akartak; milyen tapasztalatokkal lettek gazdagabbak?

 

A kis energiájú pályákon szenvedünk mind száraz, mind nedves körülmények között; ez ilyen egyszerű. Természetesen, mint csapat az egész hétvége folyamán elemeztük az adatokat – beleértve a különböző műveleteket, az autó beállítását stb. – hogy előnyre tehessünk szert olyan részeken, amelyek nem tartoznak az erősségeink közé azért, hogy mindent jobban csináljunk. Összességében tisztán látható, hogy szenvedtünk a tapadással az egész hétvégén száraz és vizes aszfalton is. Romain jó köridőket ért el pénteken; mindkét szabadedzésen a harmadik helyen végzett, de ezt az eredményt nem tudtuk megismételni.  Úgy látjuk, nem tudtuk a megfelelően felmelegíteni a gumikat, csak pénteken.

 

Ha a csapatnak gondjai vannak ilyen pályákon, akkor ez aggodalomra ad okot a szezon hátralevő részére?

 

Szerencsére nincs több lassú pálya az évadban. A mai helyszínek közül csak Monaco, Montreal és Hockenheim számít ilyennek, és ezekből már kettőn túl vagyunk, a harmadik pedig benne sincs a 2013-as naptárban. Meg lennék lepve, ha találkoznák még idén olyan problémákkal, mint amik Montrealban felmerültek.

 

Mit várnak el az autótól Silverstone-ban?

 

Ez a pálya Barcelonához hasonlít, és a leszorítóerő a gyenge pontja. Hatékony autóra van szükséged; megfelelő leszorítóerővel kell rendelkeznie, de azért az egyenesekben is jónak kell lennie.  Két olyan egyenes is van, ahol 300 km/h felett mennek a versenyzők, ezért itt a nagy légellenállás gondot jelenthet. Van néhány nagyon gyors kanyar az első szektorban, bár szinte csak ilyenekből áll az egész pálya. Az új vonalvezetés hozott pár technikás kanyart, de összességében még így is gyors a pálya. Aerodinamikai szempontból úgy kell beállítani az autót, hogy az annyira gyors legyen amennyire csak lehetséges. A pálya szeles, és nincsenek benne tárgyak, amik megvédhetnének ettől – ehhez még hozzájön a kiszámíthatatlan időjárás – ez megnehezíti a beállításokat. A szélnek lehet olyan hatása, hogy az első szárnyak nem működnek megfelelően, ettől az autó kiegyensúlyozatlanná válhat.

 

Milyen fejlesztésekkel készülnek?

 

Lesz egy szűkebb, aerodinamikailag előnyösebb karosszériacsomagunk, aminek számos előnye lehet főleg akkor, ha hűvös idő lesz Silverstone-ban. Új első szárnyunk és felfüggesztésünk lesz, továbbá számos aerodinamikai fejlesztésünk is. Ezek összeadódva a legnagyobb előrelépésünk kellene, hogy legyen az évben. Ez egy jó dolog, de valószínűleg az ellenfeleink is nagy fejlesztési csomaggal készülnek, ezért ki kell várnunk, hol is állunk hozzájuk viszonyítva. Kanada után néhány egyenesbeli tesztet végeztünk jó eredménnyel, és reméljük a munka gyümölcsét már Silverstone-ban learathatjuk.

 Sophie