Magnussen: bebizonyítom, megérdemlem ezt a kiváltságot

kevin

A McLaren pilótájaként idén bemutatkozó Kevin Magnussen, tavaly még a Formula Renault 3.5-ös bajnokságban versenyzett, amelyet meg is nyert, öt győzelemmel és tizenhárom dobogós helyezéssel. Első sikereit 2008-ban a dán Formula Ford kategóriában érte el. A bajnokságot megnyerte ebben az évben 11 győzelemmel, 12 dobogós helyezéssel, hat pole pozíciót szerzett, és 10-szer futotta meg a leggyorsabb kört. Megjárta a Formula Renault 2.0 és a brit Forma-3-as bajnokságot is. A McLarennél töltötte első forma-1-es tesztjét 2012-ben, Abu Dhabiban. A brit csapat tavaly novemberben igazolta le Magnussent.

Kevin, mi fut át az agyadon arra a gondolatra, hogy nemsokára kezdődik a szezon? Pánik? Izgalom? Vagy kellő nyugalommal várod forma-1-es karriered kezdetét?

Kevin Magnussen: Próbálok arra koncentrálni, mi lehetséges és mi elérhető. Nincs semmi okom a pánikra, csak folyamatosan fejlődni kell az autóval, a csapattal, hasznosan kell eltöltenem a rendelkezésre álló időt, és biztosnak kell lennem abban, hogy Melbourne-re olyan felkészült legyek, amennyire csak lehetséges. Természetesen sohasem lehetsz túl felkészült – mindig van hová fejlődni – de egy ponton túl, abba kell hagynod a gyakorlást és el kell kezdened a versenyzést. Az egyik dolog, amit Jenson [Button] mondott nekem, hogy ő mindig tanul valami újat. Jenson már majdnem 250 nagydíjon indult, ezért nagyon inspiráló ilyet hallani tőle. Egyértelműen sokat fejlődhetek a segítségével, és remélem én is folyamatosan tanulni fogok.

Beszélnél nekünk egy kicsit a szezon előtti felkészülésedről? Amikor Segio Perez tavaly megérkezett a McLarenhez, akkor Martin Withmarsh azt nyilatkozta; az első tesztre Perez más ember lesz, más vezető, és sokkal edzettebb. Ugyanez a helyzet a te esetedben is?

KM: Csak saját magamról tudok beszélni. Én egyenletesen építem ki a fizikai állóképességemet az első versenyre. Wokingban élek, ezért mindennap bent vagyok a McLaren Technikai Központjában [a továbbiakban MTC]. Gyakran használom az MTC edzőtermét, Antti Vierulával dolgozom együtt, aki a személyi edzőm és ahányszor csak lehetséges beülök a szimulátorba is. Nagyon komolyan veszem a felkészülést. A legjobb módja, hogy az ember elég felkészült legyen a versenyekre, ha minél több időt tölt az autóban, ezért nagyon örülök, hogy olyan sok kört tudtam megtenni a jerezi teszten. Igyekszem odafigyelni arra is, hogy ne erőltessem túl a dolgokat. A testnek és az elmének is szüksége van pihenésre, különben agyonhajszolod magad. Az edzettség természetesen életbevágóan fontos, és elég fittnek érzem magam, de fejben is ott kell lenni.

Olyan lehetőséget kaptál, amely csak egyszer adódik az életben. Gondolkoztál már ezen? Múlt év őszén még úgy tűnt egy kisebb csapatnál fogod elkezdeni forma-1-es pályafutásod, erre hirtelen bejelentették, hogy te leszel Jenson Button csapattársa a McLarennél 2014-ben. Elárulnád nekünk, hogy történt ez?

KM: Rendkívül hálás vagyok a lehetőségért, amit kaptam és azt hiszem még mindig nem fogtam fel teljesen. Amikor először az autóba ültem a jerezi teszten, még akkor is kicsit furcsa volt. De hiszek benne, hogy semmire sincs garancia a mai világban, ezért keményen összpontosítok a munkára. Be kell bizonyítanom: megérdemlem azt a kiváltságot, hogy forma-1-es pilóta legyek. Semmit sem veszek készpénznek, tudom, hogy mindaz, amit az alacsonyabb kategóriákban elértem arra volt csak elég, hogy eljuttasson a Forma-1 küszöbére. Most mindent előröl kell kezdenem és bizonyítanom kell, hogy megérdemlem a lehetőséget a Forma-1-ben maradásra. Az elmúlt hetekben és a következőkben is keményen dolgozom a McLarenes srácokkal együtt, és biztos vagyok benne, hogy végül igazolhatom a belém vetett bizalmukat.

A McLarennek gyenge éve volt 2013-ben, de egyértelműen látszik, hogy a csapat szeretne visszatérni az élmezőnybe. Mit gondolsz, képes leszel a folyamatos pontszerzésre, vagy még szoknod kell a környezetet?

KM: Lehet, hogy még újonc vagyok, de azért nem olyan dolgokon fogok agyalni, amiket nem tudok befolyásolni. Még a legtapasztaltabb versenyzők is minden egyes körrel tanulnak valami újat. Ezért a célom, hogy keményen dolgozzam, és minél kényelmesebben érezzem magam az autóban – elég kényelmesen ahhoz, hogy megfelelő tempóm legyen és ráérezzek az autóra. Egyébként teljesen megbízom a McLaren mérnökeiben és műszaki szakembereiben. Ők igazán kiváló tanácsokkal látnak el és segítenek mindenben. Nagyszerű emberek. Úgy gondolom, senki nem tudja megjósolni, mi fog történni az év első versenyein, még az olyan tapasztalt versenyzők sem, mint Jenson.

kevin1

Ha már Jensont említetted; most már ő a letapasztaltabb versenyző a rajtrácson – a szárnyai alá vett téged?

KM: Nem töltöttünk túl sok időt együtt a tél folyamán, de mostantól össze kell dolgoznunk. Nyilvánvalóan az autó bemutatásakor mindketten az MTC-ben voltunk, interjút adtunk, fényképeket készítettek a McLaren honlap számára stb., és a jerezi teszten is mindketten részt vettünk. Sokat dolgoztunk a mérnökeinkkel, próbáltunk minél több visszajelzést adni az autóról. Jenson véleménye mindig nagyon lényegre törő, hasznos. Jó egy csapatban dolgozni vele, sok fontos információt osztunk meg a mérnökökkel. Jenson fantasztikus ember, kiváló versenyző és igazi nagykövete a McLarennek és a Forma-1-nek is. Már várom, hogy 2014-ben mellette dolgozhassak.

Van olyan példaképed, akinek a rekordjait szívesen megdöntenéd?

KM: Nem igazán. A sportot övező legenda inspirál. Mindig nagy izgalommal sétálok végég az MTC-ben, ahol a forma-1-es világbajnok autók vannak kiállítva, melyeket olyan kiváló pilóták vezettek, mint Emerson Fittipaldi, James Hunt, Niki Lauda, Alain Prost, Ayrton Senna, Mika Häkkinen, valamint Lewis Hamilton és természetesen Jenson. De még csak most kezdek belekóstolni a Forma-1 világába, és biztos akarok lenni benne, hogy hasznos munkát végzek a csapat számára. Már mondtam máshol is, gyerekkoromban is az volt az álmom, hogy a McLaren versenyzője legyek. Ezért már önmagában az is ösztönzően hat, hogy a McLaren része lehetek, és mint említettem, még ezt sem igazán dolgoztam fel.

Milyen napirendi pontok szerint halad a felkészülésed Melbourne-ig?

KM: Elég egyszerű: rendszeresen edzek, és a mérnökökkel dolgozom együtt – szimulátorban és pályán egyaránt. Ezenkívül egy-két szponzori munka is vár rám, de nem túl sok. Összességében elég sok dolgom van.

A 20-as számot választottad magadnak az idei évre, mint állandó rajtszám. Kapcsolódik a döntésedhez egy történet is?

KM: A 20-as volt a rajtszámom még a gokartos időkben és tavaly is ez a szám díszítette az autómat, amikor megnyertem a World Series by Renault 3.5-ös bajnokságot. Eddig sikereket hozott nekem, úgy láttam van értelme a Forma-1-re is megtartanom. Azt hiszem Jenson a 22-es rajtszámot választotta ugyanezen okokból; ezzel a számmal nyerte meg a bajnokságot 2009-ben. Tetszik az állandó rajtszám gondolata. Talán jobb lenne, ha még látványosabbak, nagyobbak lennének, de ez nyilván nem az én döntésem.

Mi volt az első benyomásod az MP4-29-ről? A McLaren azon csapatok között volt, akik a legtöbb kört tudták megtenni…

KM: Pozitív érzéseim vannak. Érzed az autót magad alatt, ami mindig jó kezdés. Ennél többet jelenleg nem mondhatok. Majd csak Bahrein után lesz tisztább rálátásunk a versenyképességünkre. De még akkor is nehéz lesz bármi véglegeset mondani. Igen, nagyon jó érzés vezetni, a motor és a nyomaték elképesztő, de a jelenlegi célunk, hogy minél megbízhatóbb legyen az autó. Szeretnénk minél több kört megtenni. Ez talán nem hangzik túl izgalmasan, de a valóságban minden egyes megtett kör számít, ezért jelenleg erre koncentrálunk.

Sophie